Doprava patří mezi rychle rostoucí zdroje znečištění. Počet automobilů
na ulicích českých měst se v letech 1990-2000 zvýšil o 56 % [15].
Odhaduje se, že asi 7-10 % onemocnění dýchacích cest způsobuje znečištění
ovzduší [16]. Špatná veřejná doprava přitom nezajišťuje kvalitní alternativu,
která by řidičům nabídla možnost volby. Také na vesnicích se rozpadá
síť autobusových linek a železničních spojů, vitálně důležitá pro
život a rozvoj venkova.
|
Závazek: Minimálně 60 %
dopravních výdajů ze státního rozpočtu i mimorozpočtových zdrojů (Státní
fond dopravní infrastruktury, podpora EU, zahraniční půjčky) investovat
do veřejné dopravy.
Stát musí podporovat kvalitní, pohodlnou a rychlou veřejnou dopravu
ve městech i na venkově. Namísto při životě udržovaného odvětví
se musí stát moderním, atraktivním sektorem. V současné době trpí
mimořádným nedostatkem financí. Většina prostředků v plyne do rozvoje
automobilové dopravy. Zároveň musí být reformována železnice tak,
aby České dráhy a případně další firmy zajišťovaly efektivní a kvalitní
služby. Podmínkou je, aby se nabídka pro cestující rozšiřovala,
nikoli omezovala - strany by se proto měly také zavázat, že nebudou
souhlasit s uzavřením žádné železniční tratě.
|